Herbruikbarebekerbedrijf: ‘Dan organiseren we wel zelf een festival’

Herbruikbarebekerbedrijf: ‘Dan organiseren we wel zelf een festival’

Ondernemer Jozef Plevoets organiseerde zelf een coronaproof festival. Zo kon hij de herbruikbare bekers van zijn bedrijf Festicup toch nog ergens voor inzetten.

Ondernemer Jozef Plevoets organiseerde zelf een coronaproof festival. Zo kon hij de herbruikbare bekers van zijn bedrijf Festicup toch nog ergens voor inzetten.

Jozef Plevoets, de CEO en oprichter van het Limburgse herbruikbarebekerbedrijf Festicup, zag sinds maart de annuleringen binnenstromen. Festivals gingen niet door en dus bleven honderdduizenden herbruikbare bekers onaangeroerd liggen. Toch hield de crisis Plevoets en zijn zakenpartner Steven Van Herreweghe niet tegen een grote sprong vooruit te maken. Na een zo goed als festivalloze zomer kan de 31-jarige ondernemer uitpakken met een kapitaalverhoging van 1 miljoen euro. Vijf privé-investeerders die anoniem willen blijven, stoppen het jonge bedrijf kapitaal toe en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM komt met een lening over de brug.

‘De kapitaalverhoging was al voor corona mondeling toegezegd’, zegt Plevoets. ‘Die steun komt nu heel goed van pas. Wij zijn nog maar drie en een half jaar bezig dus we hebben nog niet de cashflow achter de hand die toelaat een jaar stil te liggen.’

Na een omzet van 1 miljoen euro vorig jaar mikte Festicup met zijn wasbare plastic bekers dit jaar op het drievoudige. ‘Maar dat halen we nooit’, zegt Plevoets. ‘Om toch iets van activiteiten te genereren, zijn we kwalitatieve kunststof glazen gaan verkopen aan particulieren, via drankenhandelaars, supermarkten en speciaalzaken. We mogen al blij zijn als die verkoop 5 à 10 procent van de verwachte omzet dit jaar oplevert.’

Coronaproof festival

Terwijl amper evenementen doorgingen, zette Plevoets zelf door met de organisatie van zijn jaarlijkse dancefestival Thé Dansant. ‘We wilden mensen toch nog een beetje festivalgevoel geven en zo konden we onze bekers en wasinstallaties nog ergens inzetten’, zegt de ondernemer. Na eerder socialebubbeledities in Sint-Niklaas en Herent is het volgend weekend de beurt aan Kortenaken. Met hekken wordt het terrein opgedeeld in kleine eilandjes waar bubbels tot 6 personen samen kunnen feesten. Obers met mondmakers brengen de drank rond. ‘In een weekend kunnen we zo drie keer vierhonderd mensen ontvangen’, zegt Plevoets. ‘Het is niet evident, maar we slagen er toch in iets meer dan break-even te draaien.’

Bij Festicup werken zes mensen met ‘gelukkig momenteel iemand in zwangerschapsverlof’. Aanvankelijk deed het bedrijf een beroep op tijdelijke werkloosheid, maar stilaan worden weer klanten benaderd voor volgende zomer en ook voor de eindejaarsperiode komen er weer wat aanvragen binnen. ‘Ik zie deze crisis als een tijdelijke pauzeknop’, zegt Plevoets. ‘We zijn blijven investeren in de uitbreiding van onze verhuurcapaciteit en website. Als je nu alles stillegt, kom je zwakker uit deze crisis. We willen klaarstaan voor een groeispurt als de evenementen weer op gang komen.’

BEKIJK HET ARTIKEL

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.